Egy időre elengedtem az amerikai vonalat, hogy a hétvégi filmmaratonra időzített újabb jelölések után ismét visszazökkenjek a régi kerékvágásba. Josh Brolin most megnéztett 5 filmjéből az idén már háromról írtam, most a másik kettőt is megosztom. A Foreigner-től való lelkesedésemben bevállaltam Jackie Chan egy újabb rendőrsztoriját, ami azonban kihagyható lett volna. Aztán kíváncsi voltam egy 10 éves izlandi drámára is. Denzel Washington még a régi, ahogy Brad Bird is és ez mind jót jelent...
Incredibles 2 (2018) - Animation, Action, Adventure, Comedy, Family, Sci-Fi - Dir.: Brad Bird - IMDb: 7,9/10; My rating: 8/10
Egy balul elsült, óriási károkat követelő közös akcióját követően illegálissá nyilvánítják a szuperhősködést, mire felbukkan a milliárdokkal rendelkező DEVTECH egy remeknek ígérkező elképzeléssel: be kell bizonyítaniuk, hogy a hősökre szükség van. A cég két kulcsfigurájaként működő testvérpár Nyúlánykában – Helenben -, a családanyában látja a potenciális első lépést, aki menő új felszereléssel folytatja „munkáját”, míg Bob, Mr. Irdatlan kell, hogy otthon maradjon a két nagyobbik gyerekkel és a kisbabával... ► A hihetetlen család 2 pontosan ugyanolyan, mint az első rész. Megvan benne minden, ami az első részt olyan emlékezetessé tette: gyönyörű animáció, fülbemászóan menő filmzene, komplex családi- és társadalmi problémák, látványos akciójelenetek és jópofa humor. Az író-rendező Brad Birdnek különös tehetsége van ahhoz, hogy egyszerre írjon történeteket a gyerekeknek és a felnőtteknek is. Izgalmas problémákat dob fel a film a médiamanipulációtól kezdve a családmodellek változásáig éppen a szükséges mértékig kifejtve, miközben a gyerekek is megkapják maguk vicces, játékos, kalandos történetét. Mindent egybevetve egy remek, energiával, humorral, lélekkel és pozitív világszemlélettel teli kaland az egész családnak, amely szórakoztat, de elgondolkodtat, miközben a nosztalgiát és az üdítő modernséget mesterien keveri.
San ging chaat goo si / New Police Story (2004) - Action, Crime, Drama, Thriller - Dir.: Benny Chan - IMDb: 7/10; My rating: 5/10
Wing (Jackie Chan) felügyelő egysége egy rablóbanda elleni rajtaütésben megsemmisül. A tragédia mély depresszióba és alkoholizmusba taszítja a lelkiismeretfurdallástól gyötört rendőrt. Néhány hónappal később egy fiatal tiszt próbálja meg kirángatni a gödörből az életúnt felügyelőt. A sok próbálkozás után a bosszú lehetősége váltásra készteti Winget, aki új társa oldalán megújúlt erővel ered a kegyetlen rablóbanda nyomába. ► Nem vagyok a rendőrsztori sorozat lelkes nézője, Jackie Chan-t is inkább csak a vígjátékaiban szeretem. Nem rossz irány persze, ha drámai jellegen erősíteni akarnak, ami látszik is forgatókönyvön, de a mellékszálak továbbra is nagyon elhanyagoltak. Az akciófilmeken edződött Benny Chan rendezőnek pedig lett volna lehetősége abban majd 2 órában, amire végül a történet kifutott, sajnos azonban az eredmény felemásra sikeredett. Összességében egy középszerű történet, isteni Jackie mutatványokkal.
Reykjavík-Rotterdam (2008) - Thriller - Dir.: Óskar Jónasson - IMDb: 6,7/10; My rating: 6/10
Kristófer élete kudarcok és csalódások véget nem érő sorozata. A legrosszabb döntése az volt, amikor egy hajón dolgozott és alkoholcsempészésre adta a fejét. Persze lebukott és rács mögé került. Szabadulása után biztonsági őrként helyezkedik el. Próbálja meghúzni magát és igyekszik támogatni a családját. Az anyagi nehézségei miatt azonban egyre nehezebben megy. A kilátástalan helyzetben Kristófer igent mond a régi haveroknak, hogy még egy utolsó utat csinál Reykjavik és Rotterdam között. ► Izland ezt a filmet nevezte anno a legjobb külföldi film Oscar-díjára, majd persze kapott is egy amerikai remake-et Contraband címmel Mark Wahlberg, Kate Beckinsale és Ben Foster főszereplésével. A kliséhalmaz az eredetiben és a remake-ben is nyomot hagy, de az izlandi nekem legalábbis autentikusabbnak láttatta a sztorit, a konfliktusokat. A nagy izgalom, amit egy thrillernél várnék, azonban elmaradt.
The Equalizer 2 (2018) - Action, Crime, Thriller - Dir.: Antoine Fuqua - IMDb: 6,8/10; My rating: 6/10
Egy titkos ügynöknek elege lett. Robert McCall (Denzel Washington) azt hitte, visszavonulhat a harctól, de rá kell jönnie, hogy számára most kezdődnek az igazán veszélyes évek. Legyőzhetetlen, kemény és keserű: de ha azt látja, hogy az erősebbek a gyengébb ellen fordulnak, akkor közbelép, és nem érdekli a túlerő. Sosem alszik. Éjszaka egy nagyváros sötét utcáit járja, és figyel. És ha bajt szimatol valahol, már indul is… ► Négy évnek kellett eltelnie, hogy ismét Robert McCall bőrébe bújjon az Oscar-díjas színészlegenda, Denzel Washington. Ezúttal sem kell csavaros kémtörténetre számítani, a fordulatok kiszámíthatóak, az értékrend továbbra is kőegyszerű (a gonoszak meglakolnak), de szerencsére nem a „több és nagyobb egyenlő jobb” folytatás-elvet követi Antoine Fuqua, nem kell világot megmenteni, nem hússzal több embert kell leverni, még csak nem is a kreatívabb öldökléssel akar mást mutatni. A film hozza az elvárt színvonalat, és pont annyiban különbözik az első résztől, hogy annak folytatása, és ne szó szerinti megismétlése legyen.
True Grit (2010) - Drama, Western - Dir.: Ethan & Joel Coen - IMDb: 7,6/10; My rating: 8/10
A tizennégy éves Mattie Ross apját hidegvérrel lelőtte a gyáva Tom Chaney, és a lány eltökéli, hogy az igazságszolgáltatás kezére adja a bűnöst. Segítséget kér az iszákos, hamar a fegyveréhez kapó békebírótól, Rooster Cogburntől. Ketten nekivágnak - a férfi tiltakozása ellenére -, hogy levadásszák Chaneyt. Az apja vére azt diktálja Mattie-nak, hogy a bűnözőt az indiánok földjén át is üldözze, és megtalálja őt a LeBouef nevű texasi ranger előtt, aki egy szenátor meggyilkolása miatt vinné Chaneyt Texasba... ► A szokásos Coen elemek (anekdotikus jelenetek, riposztos párbeszédek, a jellemek némi iróniába való elhajlítása) a monstani filmjükben westernkörnyezetbe ágyazva némileg belesimulnak az utóbbi évek trendjébe (3:10 to Yuma, Appaloosa stb.). Ahogy a No Country for Old Men-ben, itt sincs semmi tipikus hősiesség. Hailee Steinfeld, Jeff Bridges, Josh Brolin, Matt Damon és Barry Pepper játéka remekbe szabott. Ahogy az operatőri munka és a zenei aláfestés is: míg Deakins gyönyörűen megkomponált képei hibátlanul idézik meg a korhangulatot, és végig vezetik a tekintetet, addig Burwell visszafogott zenéje „csak” az éjszakai fináléra érik be igazán. Ebben a westernben nincs sok pisztolypárbaj, ez a másfajta, hihetőbb vadnyugat. Az erőszak gyors és... hát erőszakos. Kirobban és már vége is...
No Country for Old Men (2007) - Crime, Drama, Thriller - Dir.: Ethan & Joel Coen - IMDb: 8,1/10; My rating: 9/10
Minden úgy kezdődik, hogy Llewelyn Moss talál egy teherautót, amelyet egy csapat hulla őriz. A kocsiban egy jó adag heroin és két millió dollár pihen. Amikor Moss elveszi a pénzt, olyan katasztrofális erőszakhullámot indít el, melyet még a korosodó, kiábrándult Bell sheriff személyében képviselt törvény sem tud megfékezni. Ahogy Moss megpróbál egérutat nyerni üldözői, de legfőképp egy rejtélyes figura elől, aki pénzfeldobással dönt emberi életekről, a film úgy növi ki a krimi kereteit, és kezd felölelni olyan témákat, melyek egyfelől ősiek, mint maga a Biblia, másfelől véresen frissek, mint a ma reggeli hírek... ► A Coen testvérek most nem poénkodnak: a No Country for Old Men egy szomorú film. Nem patetikus, mint ahogy azt a cím sugallhatná, hanem egy felnőtt western, amelyben darabos, nehézkes járású cowboyokat láthatunk, akik nem beszélnek sokat, mert nem is igazán van mit mondaniuk. Az idők változtak, indiánok sincsenek, a cowboyok kiöregedtek, s lassan nem a fehér emberé a főszerep: a világ ezerrel száguld a saját pusztulásába. Az öregek szerint bezzeg az ő idejükben milyen más volt minden. A filmre jellemző "lassú víz partot mos" tempóval minden egyes történés elkerülhetetlennek érződik, akárhogy is küzdjön az a pár szereplő ellene. Szertefoszlik a biztonság álma, a jók meghalnak, és egyre egyértelműbb, hogy nincs Isten... McCarthy No Country for Old Men-je a világvége krónikája; nincs benne zene, mert a teljes pusztuláshoz a csend illik, kész, megtörtént, és baszhatjuk. Remekmű...
***
Az elmúlt hét fontosabb filmbemutatói együtt: filmselect youtube-channel.
A fenti pontszámok értelmezéséhez a saját skálám: értékelés.
Az eddigi összes IMDb értékelésem: my ratings.
Amit pedig a pontozáshoz időként használni szoktam: scoring.